Pengaruh Model Discovery Learning Berbantuan Media PhET Terhadap Hasil Belajar Fisika Peserta Didik Kelas XI SMAN 1 Kediri Tahun Ajaran 2017/2018

Hamidah Lidiana, Gunawan Gunawan, Muhammad Taufik

Abstract

This research aimed to figure out the effect of discovery learning using PhET to the learning outcome in physics of the second-grade students in SMAN 1 Kediri Academic Year 2017/2018. This research was conducted as the result of experiment using non-equivalent control group design. The population of this research was the whole second-grade students in SMAN 1 Kediri. To limit the sample, surfeited sampling was applied consisting the students in class XI MS I as the experiment class and class MS II as the control class. Research instrument used was the multiple-choice test after the tests of validity, reliability, discrimination power, and difficulty level have been done. The increasing of the learning outcome was defined from the result of N-gain test per sub-chapter. The result of this research showed that the learning outcome of the students has increased to both classes. This proved that discovery learning method using PhET has succeeded in increasing the students’ learning outcome for Physics.

Keywords

: Discovery Learning method, PhET, Learning Outcome

Full Text:

PDF

References

Gunawan, G., Sahidu, H., Harjono, A., & Suranti, N. M. Y. The Effect of Project Based Learning with Virtual Media Assistance on Student's Creativity in Physics. Cakrawala Pendidikan, (2), 167-179.

Gunawan, G., Harjono, A., Sahidu, H., & Herayanti, L. (2017). Virtual Laboratory to Improve Students’ Problem-Solving Skills on Electricity Concept. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 6(2), 257-264.

Hayati, S.N., Hikmawati, & Wahyudi. 2017. Pengaruh Model Pembelajaran Inquiri dengan Menggunakan Media Simulasi Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas X MIA SMAN 1 Lingsar Lombok Barat Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi. 3 (1): 48-54.

Herayanti, L., dan Habibi. 2015. Model Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantuan Simulasi Komputer untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Calon Guru Fisika. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi. 1 (1): 61-66.

Jauhari, T., Hikmawati. & Wahyudi. 2016. Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantuan Media Phet Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas X SMAN 1 Gunungsari Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi. 2 (1): 7-12.

Mubarok, C., & Sulistyo, E. 2014. Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X Tav pada Standar Kompetensi Melakukan Instalasi Sound System di SMK Negeri 2 Surabaya. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro. 3 (2) 215-221.

Muryani, A.D., & Rochmawati. 2015. Perbedaan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Discovery Learning yang Berbantuan dan Tanpa Berbantuan Lembar Kerja Siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi . 1(1): 0-216.

Nurhayati, Fadilah, S., dan Mutmainnah. Penerapan Metode Demonstrasi Berbantu Media Animasi Software PhET Terhadap Hasil Belajar Siswa dalam Materi Listrik Dinamis Kelas X Madrasah Aliyah Negeri 1 Pontianak. Jurnal Pendidikan Fisika dan Aplikasinya (JPFA). 4 (2): 1-7.

Pebriyanti, D., Sahidu, H., & Sutrio. 2015. Efektifitas Model Pembelajaran Perubahan Konseptual untuk Mengatasi Miskonsepsi Fisika pada Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi. 1 (2): 92.

Purwanto. 2013. Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: PUSTAKA PELAJAR

Sugiana, I.N., Harjono, A., Sahidu, H., & Gunawan. 2016. Pengaruh Model Pembelajaran Generatif Berbantuan Media Laboratorium Virtual Terhadap Penguasaan Konsep Fisika Siswa pada Materi Momentum dan Impuls. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi. 2 (2): 61-65.

Sugiarti. 2015. Pembelajaran Fisika Berbantuan Simulasi Phet dalam Membangun Konsep Siswa. Wahana DIDAKTIKA, Jurnal Ilmu Kependidikan. 13 (1): 1-135.

Supradnyana, K.W., Garminah, N.N., dan Rati, N.W. 2016. Pengaruh Pembelajaran Discovery Learning Berbantuan Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar IPA Kelas IV. Jurnal Pgsd Universitas Pendidikan Ganesha. 4(1): 1-12.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.