Pengaruh Penggunaan Media Audiovisual Dengan Pendekatan Metakognitif Berbasis Masalah Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas XI IPA Di SMAN 1 Gerung Tahun Pelajaran 2016/2017

Authors

Lalu M. Eka Prayudi , Hairunnisyah Sahidu , Gunawan Gunawan

DOI:

10.29303/jpft.v3i1.324

Published:

2017-06-26

Issue:

Vol. 3 No. 1 (2017): Januari - Juni

Keywords:

Audiovisual media, metacognitive approach based on problem, physics learning result

Articles

Downloads

How to Cite

Prayudi, L. M. E., Sahidu, H., & Gunawan, G. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Audiovisual Dengan Pendekatan Metakognitif Berbasis Masalah Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas XI IPA Di SMAN 1 Gerung Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 3(1), 55–60. https://doi.org/10.29303/jpft.v3i1.324

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Abstract

The purpose of this study is to examine the effect of audiovisual media with problem based metacognitive approach toward physics learning result of XI IPA at SMAN 1. The type of the study is experimental by using pretest-post test control group design. The population are XI IPA 1st semester students is 299. The technique that used to collect the sample is cluster random sampling, XI IPA 3 students as experiment class and XI IPA 4 students as controll class and each consist of 34 students. The media that used as audiovisual is powerpoint. Instrument that used is multiple choices consist of 20 question. The learning result of experiment class students and control class each 70.15 and 61.85. àscore experiment class and control class obtained consecutively 12.5086 and 12.9889, àscore is 15, so that both of class distibuted normally. Fcount àscore obtained 1.00 < Ftabelàis 1.77 so that both of sample class is homogen. The data result analysis by using T-test onà both class by significant 5% and Tcount àobtained is 2.45 and Ttabel àis 1.99 on db 66, it means that Ho rejected and Ha accepted, so that it can be concluded there is an efffect of using audio visual media with metacognitive based on problem toward physics learning result of XI IPA at SMAN 1 Gerung accademic year 2016/2017.

References

Bonitalia, Lamba, H., A. dan Saehana, S. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Powerpoint dengan Pendekatan Metakognitif Berbasis Masalah Terhadap Hasil Berlajar Fisika Siswa Kelas XI MIA 4 SMAN 2 PALU. Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako, 3(1), 23-27.

Dewi S., M., Harjono, A., dan Gunawan. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantuan Simulasi Virtual Terhadap Penguasaan Konsep dan Kreativitas Fisika Siswa SMAN 2 Mataram. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 2(3), 123-128.

Ghofuri, A., M., Sanusi dan Krisdiana. I. (2014). Efektivitas Pembelajaran Berbasis Multimedia Menggunakan Power Point dengan Pendekatan Pembelajaran Berbasis Masalah (Problem Based Learning) Ditinjau dari Motivasi Belajar Siswa. Jurnal ilmiah pendidikan Matematika, 3(1). (Diakses pada tanggal 27 Agustus 2016).

Gunada., I., W, Sahidu., H, dan Sutrio. (2015). Pengembangan Prangkat Pembelajaran Fisika Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Sikap Ilmiah Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 1(1), 38-46.

Gunawan, Harjono, A. dan Sutrio. (2015). Multimedia Interaktif dalam Pembelajaran Konsep Listrik bagi Calon Guru. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 1(1), 9-14.

Harjono., A, Jufri., W, dan Arizona., K. (2015). Implementasi Media Tiga Dimensi Kemagnetan Berbasis Inkuiri Melalui Strategi Kooperatif Terhadap Sikap Ilmiah Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 1(1), 15-22.

Hikmawati. (2015) Pembejaran Fisika dengan Model Siklus Belajar 5-E (Engage, Explore, Explain, Elaborate, Evaluate) Sebagai Upaya Meningkatkan Kecakapan Hidup Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 1(1), 24-37

Listiani N., W., Wiarta I., W., Darsana I., W. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Metakognitif Berbasis Masalah Terbuka Berpengaruh Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD Gugus 8 Blahbatuh. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, 2(1). (Diakses pada tanggal 27 Agustus 2016).

Nindiasari, H. Kusumah, Y., S. Sumarno, U. dan Sabandar, J. (2014). ââ¬ÅPendekatan Metakognitif untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Reflektif Matematis Siswa SMA. Jurnal ilmu pendidikan dan pengajaran, 1(1), 80-90.

Sahidu, H. (2013). Penilaian Hasil Belajar. Mataram: Arga Puji Press.

Setyosari, P. (2010). Metode penelitian pendidikan dan pengembangan. Jakarta: Kencana.

Sugiana, I., N., Harjono, A., Sahidu, H., dan Gunawan. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Generatif Berbantuan Media Laboratorium Virtual Terhadap Penguasaan Konsep Fisika Siswa pada Materi Momentum dan Impuls. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 2(2), 61-65.

Wahyuni, R., Hikmawati, dan Taufik, M. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing dengan Metode Eksperimen terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas XI IPA SMAN 2 Mataram Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 2(4), 164-169.

License

Authors who publish with Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi (JPFT) agree to the following terms:

  1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License 4.0 International License (CC-BY-SA License). This license allows authors to use all articles, data sets, graphics, and appendices in data mining applications, search engines, web sites, blogs, and other platforms by providing an appropriate reference. The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and will retain publishing rights without restrictions.
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi (JPFT).
  3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

Similar Articles

<< < 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.